Rodna simetrija u filmskoj industriji još nije ostvarena u brojkama, no žena u redateljskom stolcu sve je više, kreativno su sve uvjerljivije i moćnije. Online programom Ledolomke ZFF podsjeća na neke od prvoborkinja istočnoeuropskoga filma koje dolaze iz zemalja gdje led nije bio tanak: s jedne strane repovi patrijarhata, s druge norme nedemokratskih režima. Ipak je svaka zemlja iza željezne zavjese, prije rušenja ideološkog zida, imala svoje pionirke. Njihove radove gledamo putem stranice kinoeuropa.hr do nedjelje, 21. sudenoga u 23.59 sati.
Neke od tih redateljica ostvarile su vrlo prepoznatjive i u svijetu nagrađivane opuse. Među njima je „prva dama čehoslovačkog filma“ Věra Chytilová, čije se Ivančice zbog svog inovativnog stila i anarhističke tematike smatraju jednim od najznačajnijih doprinosa češkom novom valu. Najpoznatiji redateljičin film izazvao je sablazan čehoslovačkih vlasti, koje su ogorčene raskalašenim ponašanjem dviju protagonistica zabranile prikazivanje filma, dok je Chytilová kažnjena dugogodišnjom zabranom snimanja. Ova filmska farsa o zgodama dviju mladih žena, koje svemu pristupaju s osvježavajućom neozbiljnošću, otkriva svijet oslobođen konvencija i normi, no istovremeno daje kritiku društvene neodgovornosti. Istodobno Ivančice imaju reputaciju jednog od najvećih ostvarenja feminističke kinematografije.
Druga velika redateljica predstavljena u ovom programu jest Agnieszka Holland. Film Provincijski glumci alegorijski prikazuje nekadašnju političku situaciju u Poljskoj. Ovjenčana nagradom FIPRESCI u Cannesu, ova psihološka drama kronika je napetih odnosa u backstageu teatra u malom gradu kraj Varšave.
Prva Mađarica s redateljskom diplomom i dobitnica brojnih nagrada svjetskih festivala Márta Mészáros zastupljena je filmom Sunce je zašlo, pričom o djevojci odrasloj u sirotištu koja odlučuje potražiti i upoznati svoju majku. Redateljičin opus obilježilo je pitanje identiteta i društvenih pozicija žena te njihove borbe i oslobođenja od sputanih okvira vlastite sredine.
Svoje prvoborke imala je i Jugoslavija. Soja Jovanović režirala je već 1957. prvi jugoslavenski cjelovečernji film u boji, ekranizaciju romana Pop Ćira i pop Spira Stevana Sremca. Zabavna priča o životu dvije seoske svećeničke obitelji dobila je čak sedam Zlatnih Arena u Puli. Uz taj naslov, gledamo i komediju Posljednji skretničar uzanog kolosijeka, s Batom Živojinovićem i Zijahom Sokolovićem u glavnim ulogama. Redateljica je najmlađeg filma u programu Vesna Ljubić, prva žena u Bosni i Hercegovini koja je režirala dugometražne igrane filmove.
Od danas je dostupan online još jedan film iz programa Međunarodni kratki Sjeverni pol Marije Apčevske iz Makedonije.
Svi navedeni filmovi mogu se pogledati besplatno.