Nagrađivana debitantska ostvarenja iz cijeloga svijeta u glavnom programu

Glavni natjecateljski program dugometražnih igranih filmova ovogodišnjeg ZFF-a sastavljen je od 9 novih i zanimljivih  debitantskih ostvarenja iz cijeloga svijeta, a posebnosti mu svakako doprinose i  dva filma čiji redatelji pripadaju kinematografijama zemalja koje nam nisu često na filmskom radaru, a zajedničko im je i to što političke i povijesne teme stavljaju u kontekst humora i fantazije. Palestinski film i aktualni predstavnik te zemlje u utrci za strane Oscare, Gaza Mon Amour u režiji braće Tarzana i Araba Nassera, zaigran je prikaz modernog života pod okupacijom koji otkriva kako čak i najljepšu ljubavnu priču može dokrajčiti represivna država. Sirotište afganistanske redateljice Shahrbanoo Sadat gorko-slatka je priča o odrastanju u Afganistanu tijekom sovjetske okupacije krajem 80-ih godina prošlog stoljeća ispripovijedana kombinacijom bolivudske fantazije, folklora i na trenutke bolnog realizma.

Tri filma u glavnom programu priče su o junakinjama koje se mijenjaju, sazrijevaju i emancipiraju u novom, nepoznatom i ne uvijek dobronamjernom okruženju. Pitanje granice između prisilnog i dobrovoljnog seksualnog odnosa u priči o 15-godišnjoj skijašici Lyz i njezinu starijem treneru (Jérémie Renier – Kriminalci na godišnjemNepoznata djevojka) postavlja sportska drama Slalom, debitantsko ostvarenje francuske redateljice Charlène Favier. U zanimljivoj studiji karaktera, filmu Influencerica švedsko-poljski redatelj Magnus von Horn pozabavio se emocionalnim i psihičkim posljedicama neprestane izloženosti zvijezde društvenih mreža. Pratimo tri dana u životu megapopularne fitness-influencerice Sylwije (Magdalena Kolesnik) tijekom kojih nestaju slojevi s njezine besprijekorne fasade. Na putu osobne transformacije zatječemo i junakinju filma Pari grčkog redatelja iranskog porijekla Siamaka Etemadija, koji je premijerno prikazan na ovogodišnjem Berlinaleu. Pari je priča o potrazi majke, muslimanke iz Irana, za sinom koji je nestao za vrijeme studija u Grčkoj.

Grijesi bešćutnih i korumpiranih sustava te nepravde nanesene marginaliziranim pojedincima i skupinama tema su triju snažnih drama koje se djelomično temelje na istinitim događajima. Slušaj, redateljski prvijenac glumice i redateljice Ane Rocha de Sousa, prati borbu jedne obitelji doseljenika protiv britanskog sustava socijalne skrbi, a inspirirana je stvarnim slučajevima tzv. prisilnih posvojenja u Londonu. Temom oduzimanja djece bavi se i Otac, film u režiji Srdana Golubovića, koji se na ZFF-u prikazuje izvan konkurencije. Impresivnu glumačku interpretaciju ostvario je Goran Bogdan, s pritajenom snagom utjelovivši očajnog oca koji od gubitnika s društvene margine postaje junakom našega doba. U Puli je osvojio nagradu publike, Zlatna vrata, i to kao prvi film u povijesti tog festivala ocijenjen prosječnom ocjenom publike 5,0.

Još jedan laureat Venecije (Dani autora, nagrada Europa Cinemas Label) koji gledamo u glavnom programu ZFF-a bavi se životima ljudi s društvenih margina. Oaza srpskog redatelja Ivana Ikića (Barbari, 2014.) neobična je priča o ljubavnom trokutu iz beogradskog doma za djecu i mlade s posebnim potrebama. U naslovnim ulogama pojavljuju se naturščici, štićenici doma za djecu i mlade s posebnim potrebama Sremčica.

Uz već spomenute Oca Oazu, regionalnu kinematografiju u glavnom programu zastupa i bosansko-hercegovački film Pun mjesec u režiji Nermina Hamzagića. Film je u Cottbusu osvojio nagradu Ekumenskog žirija i nagradu za najboljeg glumca (Alban Ukaj), a nalazi se na popisu filmova nominiranih za nagradu Europske filmske akademije u kategoriji najboljeg debitanta. U glavni program ZFF-a uvršten je i Havel, biografski film o čuvenom češkom piscu, političkom disidentu i nacionalnom vođi Václavu Havelu. Prožet njegovim prepoznatljivim, teatralnim humorom kojem ništa nije bilo sveto, drugi film Sláveka Horáka (Kućna njega – ZFF 2015.) oda je Havelu kao umjetniku, velikom zabavljaču, ali i čovjeku od akcije koji je svojim dubinskim razumijevanjem ljudske prirode znao ne samo zabaviti nego i inspirirati i pokrenuti mase kako bi promijenili svijet.

Detaljne informacije o svim filmovima pronađite ovdje.