EN HR
  • Berlin - ugao Schönhauser

    16:00, Velika dvorana

    Info

    Redatelj: Gerhard Klein
    Scenarist: Gerhard Hartwig, Gerhard Klein, Wolfgang Kohlhaase
    Produkcijska kuća: DEFA
    Direktor fotografije: Wolf Göthe
    Montaža: Evelyn Carow
    Glumci: Harry Engel, Siegfried Weiß, Ingeborg Beeske

    Zemlja: DR Njemačka
    Godina: 1957.
    Trajanje: 81'
    Početak prikazivanja: 9. 5. 2017.

    Sinopsis

    Mladi buntovnici predstavljali su problem za vlasti obje Njemačke, uglavnom zbog istih razloga: zbog poslijeratnih vrijednosti, utjecaja američke popularne kulture, počeli su sumnjati u (suštinski autokratski) svijet svojih starijih. Nekima bi se ovaj pop-kulturni aspekt mogao učiniti neobičnim u odnosu na DDR, no imajte na umu: bilo je to prije Zida, kad je postojala određena (poluilegalna, iako uobičajena) razmjena između različitih sektora u Berlinu – i Berlin -, ugao Schönhauser, baš poput Uličara, ultimativni je berlinski film; stoga ne bi trebalo iznenaditi što mladi u filmu Berlin - ugao Schönhauser govore o tome kako gledaju filmove u zapadnim sektorima i kako su zatelebani u Marlona Branda. Druga značajna paralela između dvije Njemačke jest činjenica da se mladenački bunt kriminalizira. Halbstarker (BRD-ovski izraz koji se ukorijenio i u DDR-u, iako samo poluslužbeno i s izrazito negativnim prizvukom, upućuje na kapitalističku iskvarenost) samo je tinejdžer sa stavom; Halbstarker nije mladenački delinkvent – no s druge strane, filmovi o Halbstarken uvijek se bave kriminalom, izjednačujući buntovništvo s antidruštvenim ponašanjem, što je u DDR-u bilo mnogo širi pojam: uobičajen zločin poput krađe bio je jednako sumnjiv kao odbiti učlaniti se u FDJ[1] (SED-ova mladenačka organizacija)[2] ili ilegalno napustiti državu. U Berlin - ugao Schönhauser sve to igra važnu ulogu u iznimno zamršenom nizu priča koje se raspliću. Ne čudi što je film naišao na ozbiljne probleme, počevši od toga da je Gerhard Klein krenuo snimati film bez službene dozvole i pokazao ga vlastima tek kad je već bio završen; izbjegao je sudbinu završavanja u bunkeru jedino zato što ga je FDJ (!) smatrao važnim – i pokazalo se da je u pravu, jer je Berlin - ugao Schönhauser postao jedan od DEFA-inih najuspješnijih filmova.



    [1] Freie Deutsche Jugend  (FDJ), njemački socijalistički mladenački pokret.

    [2] Sozialistische Einheitspartei Deutschlands (SED). Partija socijalističkog jedinstva Njemačke. Bila je na vlasti u DDR-u od 1949. do 1989. godine. 

    U sklopu 10. Subversive Film Festivala posebni program pod nazivom Voljeni i odbačeni posvećen je retrospektivi njemačkog filma iz Adenauerove ere, a koja pokriva razdoblje od 1949. do 1963. godine.

    Riječ je o filmovima koje je elitistička kritika osporavala i odbacivala, no ispod njihove površine kuhaju itekako moćne subverzije. Program posvećen jednom od najozloglašenijih i najmanje istraženih perioda njemačke kinematografije ekskluzivno je prikazan u sklopu prošlogodišnjeg Međunarodnog filmskog festivala u Locarnu.

    Cijenjeni filmski kritičar i selektor Olaf Möller za Subversive festival posebno je odabrao deset filmova, pet dijalektičkih parova s jednom zajedničkom temom i dvije različite vizije, istočnonjemačke (DDR) i zapadnonjemačke (BRD), koje su ponekad komplementarne, a ponekad posve različite, no uvijek doprinose istini, koja je veća od pukog zbroja svojih dijelova.

    Velika dvorana
    9.5. Utorak, 16:00

  • Prije svega Miles 15

    17:00, Dvorana Müller

    Info

    Redatelj: Don Cheadle
    Scenarist: Steven Baigelman, Don Cheadle
    Producent: Robert Ogden Barnum, Don Cheadle, Pamela Hirsch, Vince Wilburn Jr., Lenore Zerman
    Produkcijska kuća: Sony Pictures Classics, Bifrost Pictures, Miles Davis Properties
    Direktor fotografije: Roberto Schaefer
    Montaža: John Axelrad, Kayla Emter
    Glazba: Robert Glasper
    Glumci: Don Cheadle, Emayatzy Corinealdi, Ewan McGregor

    Zemlja: SAD
    Godina: 2016.
    Trajanje: 100'
    Početak prikazivanja: 27. 4. 2017.

    Sinopsis

    Biografski film o životu i glazbi neponovljivog Milesa Davisa, slavnog jazz glazbenika. U glavnoj je ulozi slavni glumac Don Cheadle, koji je ujedno i režirao film. Njegov redateljski debi nekonvencionalni je prikaz inovativnog jazz trubača koji je bio miljama ispred svih. 

    Nagrade i festivali

    Berlin Film Festival 2016. - nominacija za najbolji debitantski film
    Black Reel Awards 2017. - 4 nominacije (glavni glumac, redatelj, scenarij, glazba)
    Glasgow Film Festival 2016.

    Životopis redatelja

    Don Cheadle rođen je u Missouriju 1964. godine. 1980-ih glumio u serijama 'Slava', 'Zakon u L.A-u' te 'Hill Street Blues'. No, njegova uloga Mousea Alexandrea u filmu 'Vrag nosi plavu haljinu' ga je proslavila. Cheadle je poslije glumio u brojnim slavnim filmovima kao što su 'Hotel Ruanda', 'Sudar' i 'Iron Man 2'. Hrvatska ga publika pamti i po sporednoj, ali nezaboravnoj ulozi u 'Oceanovih dvanaest'.
    Za ulogu Sammyja Davisa Jr. u TV-filmu 'The Rat Pack' je 1999. dobio Zlatni globus. Često surađuje s redateljem Stevenom Soderberghom. Pored glume bavi se i filantropskim radom, nastojeći pomoći žrtvama građanskih ratova u Africi.

    Film 'Prije svega Miles', za koji je u suradnji sa Stevenom Baigelmanom napisao i scenarij, njegov je redateljski debi.

    Dvorana Müller
    9.5. Utorak, 17:00
    10.5. Srijeda, 21:10

  • Uličari

    18:00, Velika dvorana

    Info

    Redatelj: Georg Tressler
    Scenarist: Will Tremper, Georg Tressler
    Produkcijska kuća: Interwest
    Direktor fotografije: Heinz Pehlke
    Montaža: Wolfgang Flaum
    Glumci: Horst Buchholz, Karin Baal, Christian Doermer

    Zemlja: SR Njemačka
    Godina: 1956.
    Trajanje: 97'
    Početak prikazivanja: 9. 5. 2017.

    Sinopsis

    Legenda kaže kako je Will Tremper (poput Gerharda T. Buchholza, echt konzervativnog anarhista iz Adenauerove ere) vidio kratki film Georga Tresslera o tome kako bolje uzgajati krumpire i pomislio: Ako taj tip može učiniti da uzgajanje povrća izgleda kao triler, što će biti u stanju napraviti s teškom i uzbudljivom temom poput mladenačke delinkvencije? Tako su nastali Uličari, i s njima neorealistični stil BRD-ova filma – koji, na bliži pogled, nije bio bez presedana. Znakovito je da je Tremper zamijetio Tresslera zahvaljujući produkciji potpomognutoj Marshallovim planom – mnoge verističke igrane dugometražne filmove osmislili su i/ili režirali ljudi povezani s filmskim krilom Plana obnove Europe (Louis Agotay, Stuart Schulberg, Victor Vicas...).Dobar je tajming dakle itekako utjecao na izniman uspjeh filma: 1956./1957. bila je prekretnica u povijesti BRD-a: mlada nacija konačno je uhvatila korak s ostatkom zapadnog svijeta u smislu modernizma – stvorena je kritična kulturna masa. Uličari  utjelovljuju to načinom na koji promatra Berlin (Zapad): film je toliko zaljubljen u prostranu i otvorenu novu arhitekturu (npr. zajednička dvorana za plivanje na početku filma), dok je istovremeno akutno svjestan sveprisutnih ruševina. Osim toga, film je uspio usrećiti sve: konzervativci su dobili priču o mladim kriminalcima koji ne prezaju ni pred čim (što je jedino što im je mladenački bunt predstavljao: neposluh koji treba najstrože kazniti); progresivci su vidjeli BRD pun problema koji su poznavali iz iskustva, ali ga nikad nisu vidjeli prikazanog takvim na velikom ekranu; dok su tinejdžeri uživali u tome da gledaju domaće glumce (cure i dečke poput njih samih, teoretski!) koji se ponašaju i čak izgledaju poput Jamesa Deana i dr. 

    U sklopu 10. Subversive Film Festivala posebni program pod nazivom Voljeni i odbačeni posvećen je retrospektivi njemačkog filma iz Adenauerove ere, a koja pokriva razdoblje od 1949. do 1963. godine.

    Riječ je o filmovima koje je elitistička kritika osporavala i odbacivala, no ispod njihove površine kuhaju itekako moćne subverzije. Program posvećen jednom od najozloglašenijih i najmanje istraženih perioda njemačke kinematografije ekskluzivno je prikazan u sklopu prošlogodišnjeg Međunarodnog filmskog festivala u Locarnu.

    Cijenjeni filmski kritičar i selektor Olaf Möller za Subversive Festival posebno je odabrao deset filmova, pet dijalektičkih parova s jednom zajedničkom temom i dvije različite vizije, istočnonjemačke (DDR) i zapadnonjemačke (BRD), koje su ponekad komplementarne, a ponekad posve različite, no uvijek doprinose istini, koja je veća od pukog zbroja svojih dijelova.

    Velika dvorana
    9.5. Utorak, 18:00

  • Veliki zid

    20:00, Velika dvorana

    Info

    Redatelj: Tadhg O' Sullivan
    Scenarist: Tadhg O' Sullivan, Franz Kafka
    Produkcijska kuća: Irish Film Board
    Direktor fotografije: Feargal Ward, Tadhg O’Sullivan
    Montaža: Tadhg O' Sullivan

    Zemlja: Irska
    Godina: 2015.
    Trajanje: 71'
    Početak prikazivanja: 9. 5. 2017.

    Sinopsis

    Kako se migrantska kriza u Europi intenzivira, tako njezina tvrđava postaje sve čvršća. Cement, žilet-žica, elektronski nadzor. To su samo neki od načina kojima se ta militarizirana citadela privilegije i isključivosti pokušava osigurati dok autor kreće na svoj dugi itinerar od mediteranskih obala do europskih centara moći, od bugarske granice do Londona, od Melille do Bruxellesa, nudeći lucidan komentar jukstapozicijom modernih imperijalnih autoriteta i migrantskih očajnika. Film je inspiriran Kafkinom kratkom alegorijskom pričom Pri gradnji Kineskog zida, koja preispituje prirodu Moći. Iako Kineski zid kao politička konstrukcija nikad nije dovršen, danas su fantazije o idealnom Europskom zidu prisutne više no ikad, a ekonomija ne namjerava prekidati njegovu izgradnju. 

    Životopis redatelja

    Tadhg O'Sullivan irski je redatelj, montažer i dizajner zvuka. Surađivao je s Patom Collinsom na njegovu velikom filmu Silence. Autorov komad Yximalloo snimljen u tandemu s Feargalom Wardom, osvojio je Prix Premiere kao najbolji debitantski film na prestižnom festivalu dokumentarnog filma u Marseilleu (FID). Radove je izlagao u brojnim galerijama i muzejima – od njujorške MoMA-e pa nadalje.

    U sklopu 10. Subversive Film Festivala: Deset godina slobodnog filma.

    Velika dvorana
    9.5. Utorak, 20:00

  • Paterson 12

    21:10, Dvorana Müller

    Info

    Redatelj: Jim Jarmusch
    Scenarist: Jim Jarmusch
    Producent: Mark Friedberg
    Produkcijska kuća: Amazon Studios, Animal Kingdom, Inkjet Productions, K5 Film, Le Pacte
    Direktor fotografije: Frederick Elmes
    Montaža: Affonso Gonçalves
    Glazba: Jim Jarmusch, Carter Logan, Sqürl
    Glumci: Adam Driver, Golshifteh Farahani, Nellie, Rizwan Manji, Barry Shabaka Henley

    Zemlja: SAD, Francuska, Njemačka
    Godina: 2016.
    Trajanje: 118'
    Početak prikazivanja: 15. 4. 2017.

    Sinopsis

    Paterson, New Jersey. Upoznajemo Patersona, vozača koji dijeli ime sa gradom u kojem živi i radi. Njegov život je, čini se, jedna velika rutina. Svakoga dana on sjeda u autobus koji vozi dobro znanom rutom, sluša razgovore putnika, u pauzama piše poeziju, popije točno jedno pivo u omiljenom kafiću i vrati se kući voljenoj supruzi Lauri. Za razliku od njegovog, Laurin život svakodnevno se mijenja. Njezini snovi i ambicije iz dana u dan su drugačiji. No, usprkos potpuno različitim karakterima Paterson voli Lauru i ona voli njega. On podržava njezine novootkrivene ambicije, ona slavi njegovu nadarenost za poeziju.

    Nagrade i festivali

    Cannes Film Festival 2016. - nagrada Palm Dog, nominacija za Zlatnu palmu
    Boston Online Film Critics Association 2016. - BOFCA nagrada
    Los Angeles Film Critics Association Awards 2016. - LAFCA nagrada
    Iowa Film Critics Awards 2017. - IFC nagrada
    Međunarodni filmski festival u Rotterdamu 2017. - nominacija za MovieZone nagradu

    Životopis redatelja

    Jim Jarmusch rođen je 1953. Studirao je englesku književnost na Sveučilištu Columbia te film na Sveučilištu New York, pod mentorstvom Nicholasa Raya. Prema vlastitom scenariju snima i montira prvi igrani film 'Neprekidni praznici' (1980), koji odražava utjecaje njujorškog undergrounda i europskog modernističkog filma, te najavljuje temeljne motive svojega opusa – prikaz društvenih marginalaca, putovanje, nekomunikativnost, opsjednutost ikonama pop-kulture. U drugom filmu 'Čudnije od raja' (1984), proširenoj inačici kratkog filma 'Novi svijet', tim se motivima pridružuje percepcija Amerike očima autsajdera, a izdvaja se minimalističkim stilom i humornim dijalozima. Film je skrenuo pozornost na redatelja nakon debitantske nagrade na festivalu u Cannesu. Sljedeći, kultni film 'Pod udarom zakona', razrađujući prethodne motive u parodiji zatvorskog filma s trima bizarnim likovima, gradi komiku nerazmjerom entuzijastičnog doživljaja Amerike talijanskih imigranta i ravnodušnosti dvojice pravih Amerikanaca. Sličnih preokupacija i metažanrovske motivacije, ali drukčije narativno-strukturalne gradnje, tri su omnibus-priče 'Tajanstvenog vlaka' (1989.), povezane fascinacijom Jarmuscha i njegovih likova pop-glazbom (E. Presleyem) i općenito pop-kulturom, dok je 'Noć na zemlji' (1991.), s pet taksi-priča iz pet vremenskih zona. Filmom 'Mrtav čovjek', revizionističkim vesternom u kojemu je mit o američkoj granici podvrgnut brojnim inverzijama te poništenju metafizičkim putovanjem u "smrt", počinje nova etapa njegove karijere obilježena filmovima sumorna i liričnija raspoloženja, kojima pripada i preradba gangsterskog žanra u filmu 'Put samuraja' (1999). Povremeno snima dokumentarne i kratke filmove (istaknuta serija 'Kava i cigarete'), te nastupa kao cameo-glumac u filmovima amer. nezavisnih autora (Dim u lice W. Wanga, 1995.). Jedinstven filmski svijet, distingvirani minimalistički stil i ustrajavanje izvan matice holivudske kinematografije čine ga jednim od najvažnijih američkih redatelja i ključnom figurom suvremenog američkog nezavisnog filma, a zbog osjetnih utjecaja europskih, osobito modernističkih autora, poput M. Antonionija i F. Fellinija, i "najeuropskijim" američkim redateljem.

    Dvorana Müller
    9.5. Utorak, 21:10
    10.5. Srijeda, 19:00
    11.5. Četvrtak, 16:30
    13.5. Subota, 18:30
    22.5. Ponedjeljak, 21:20

  • Šangajska nevjesta

    21:30, Velika dvorana

    Info

    Redatelj: Mauro Andrizzi
    Scenarist: Mauro Andrizzi
    Produkcijska kuća: Mono Films
    Direktor fotografije: Yao Zi-Long
    Montaža: Francisco Vazquez Murillo
    Glumci: Hu Chen-Gwei, Lorena Damonte, Su-yun Han

    Zemlja: Kina/Argentina
    Godina: 2016.
    Trajanje: 73'
    Početak prikazivanja: 9. 5. 2017.

    Sinopsis

    Dvojica skitnica koji prizivaju junaka Zhangkeova prvog filma (šifra: Xiao Wu) preživljavaju džeparenjem nevjesti koje se u kičastim vjenčanicama fotkaju na šangajskom trgu ispred tornja Pearl. Umorni od džeparskih akcija, odluče provesti noć u sobi trošnog hotela na čijem će krevetu ugledati odjeću njezina prethodnog gosta. Njegov će ih duh natjerati da ekshumiraju njegovu bivšu zabranjenu ljubav te prenesu lijes s njezinim tijelom do lučkog kontejnera kako bi ga doveli na lokaciju na kojoj će nanovo biti zajedno. U jednom razgovoru autor navodi da su njegovi omiljeni sineasti Kaurismaki i Leos Carax, što u ovoj adaptaciji kineske priče o duhovima postaje i više no evidentno. Film je snimljen za autorova dužeg rezidencijalnog boravka u šangajskom The Swatch Art Peace Hotelu i to na mandarinskom jeziku s kineskim glumcima (jedini nekineski lik u filmu portretira argentinska glumica Lorena Damonte). Iako on slijedi tragove nekih drugih sineasta, poput Joãoa Pedra Rodriguesa (A Última vez que vi Macau) koji su se već okušali u sličnom egzotičnom ambijentu, odbija se ponašati poput slučajnog turista. 

    Životopis redatelja

    Mauro Andrizzi (Mar del Plata, 1980.) dugogodišnji je kurator i programer eksperimentalne selekcije Mar del Plata Film Festivala. Diplomirao je na ENERC-u, nacionalnoj filmskoj školi u Buenos Airesu. Godine 2007. osnovao je vlastitu nezavisnu produkcijsku kuću Mono Films, koja stoji iza autorovih seminalnih komada Irački kratki filmovi, En el futuro. Njegov prethodni film, Veličanstvene nesreće, snimljen u tandemu sa švedskim autorom Marcusom Lindeenom, bio je prikazan i kod nas u sklopu jednog od recentnih Ciklusa argentinskog filma.

    U sklopu 10. Subversive Film Festivala: Deset godina slobodnog filma.

    Velika dvorana
    9.5. Utorak, 21:30

Sljedeći
Prethodni

Izdvojeno