EN HR
  • Prerano/Prekasno

    17:00, Velika dvorana

    Info

    Redatelj: Jean-Marie Straub & Danièle Huillet
    Scenarist: Friedrich Engels, Hussein el-Shafei
    Produkcijska kuća: Straub-Huillet
    Direktor fotografije: Robert Alazraki, Caroline Champetier, William Lubtchansky, Marguerite Perlado
    Montaža: Jean-Marie Straub & Danièle Huillet
    Glumci: Danièle Huillet, Gérard Samaan, Bahgat Elnadi

    Zemlja: Francuska, Egipat
    Godina: 1981.
    Trajanje: 105'

    Sinopsis

    Dokumentarni film „intenzivnog materijalizma“ inspiriran pismom Friedricha Engelsa i svjedočanstvom dvojice militantnih marksističkih pisaca koje je 1974. godine zarobio Nasserov režim. Straub & Huillet snimili su Prerano/Prekasno u Francuskoj i Egiptu tijekom tjeskobnih i neizvjesnih mjeseci 1980. godine koji su uslijedili nakon pregovora u Camp Davidu i kulminirali atentatom na Anwara Sadata naredne godine. Povijest borbe egipatskih seljaka i oslobođenja od zapadnih kolonizatora jukstaponirani su klasnim tenzijama u Francuskoj nedugo prije izbijanja Revolucije 1789. godine. Citirajući pritom Engelsove tekstove, ali i prvi snimljeni film braće Lumière Radnici napuštaju tvornicu Lumière iz 1895. godine. Film je iznimno utjecao na novu generaciju dokumentarnih i eksperimentalnih filmaša poput Haruna Farockija (njegov Radnici napuštaju tvornicu), Johna Gianvita, Angele Ricci Lucchi i Yervanta Gianikiana. Prerano/Prekasno esejistička je refleksija na nepostojane, ali urgentne uvjete revolucije koja obrće uobičajenu vezu između krajolika i teksta u filmovima dvojca Straub & Huillet – „krajolik postaje središnji tekst filma, dok verbalni tekst postaje filmski krajolik“ (Jonathan Rosenbaum). Karakteristično spori kadrovi prate smjer vjetra i pokušavaju (doslovno) uhvatiti vjetar u leđima minulih revolucija.  (Dina Pokrajac) 

    11. Subversive Film Festival

    Hommage: Straub&Huillet

    Cijena ulaznice je 20 kn, a ulaznice će se moći kupiti od 6. svibnja na festivalskom info pultu u predvorju kina.

    Velika dvorana
    10.5. Četvrtak, 17:00

  • Kinematografije otpora: Maud Alpi

    18:00, Dvorana Müller

    Sinopsis

    U dvorani Müller u četvrtak, 10. svibnja u 18 sati prikazat ćemo tri kratka filma Maud Alpi (Povratak u Nicu, Trčati, Lucas na zemlji) koji jedinstvenim autorskim pristupom opisuju specifične socijalne kontekste i njihove filmske reprezentacije u kojima se prožimaju žanrovi mjuzikla (Povratak u Nicu), filmskog eseja (Trčati) ili pak elemenata dokumentarnog filma (Lucas na zemlji).

    Lucas na zemlji (2008) kratki je film koji raspršuje iluzije o spasonosnoj alternativi života na selu. Lucas, doslovno, jest na zemlji no njegovi osjećaji i sposobnost suočavanja sa svakodnevicom daleko su od racionalnog promišljanja života. Gotovo dokumentaristički kadrovi obrađivanja zemlje jukstaponirani su kadrovima u kojima likovi brižljivo njeguju iluziju o pokušaju očuvanja funkcionalnog obiteljskog života.

    U kratkometražnom filmu Povratak u Nicu (2009) Alpi prati adolescenta Martiala koji tragajući za svojom majkom, pjevačicom sumnjive karijere, besciljno luta Nicom te susreće ljude koji, upravo poput njega, teže smislenijem životu. 

    Trčati (2011) je film koji prati djevojku odlučnu da kaos života dokine jedinom smislenom radnjom, a to je trčanje. Savladavanjem umora i tjelesne boli odnosno fokusiranjem na repetitivne trkačke pokrete, ona se pokušava dovesti u svojevrsno posthumano stanje, s onu stranu osjetljivosti na svijet oko sebe.

    Nakon projekcija, razgovor s autoricom vodit će filmska programatorica Dina Pokrajac i kustosica Leila Topić.

    Životopis redatelja

    Maud Alpi (1980.), nakon što je diplomirala filozofiju na Ecole normale superieure, snimila je nekoliko izvrsnih kratkih filmova (Lucas na zemlji, Povratak u Nicu, Trčati, Drakkar) koji su s uspjehom prikazani na brojnim prestižnim festivalima, od Cannesa do Clermont-Ferranda. Grlo srce trbuh njezin je prvi dugometražni film, te prošlogodišnji pobjednik igrane konkurencije 10. Subversive Film Festivala.

    11. Subversive Film Festival

    Ciklus Kinematografije otpora koji MSU pokreće u suradnji sa Subversive Festivalom predstavlja međunarodne filmske autorice i autore čiji opus nastaje na sjecištima strategija i praksi suvremene umjetnosti i filma, spajajući izražajne mogućnosti umjetničkog filma, filmskog eseja i otvorenosti k eksperimentu. Programska koncepcija: Leila Topić i Dina Pokrajac.

    Ulaz je slobodan.

    Dvorana Müller
    10.5. Četvrtak, 18:00

  • Waldheimov valcer

    19:00, Velika dvorana

    Info

    Redatelj: Ruth Beckermann
    Scenarist: Ruth Beckermann
    Producent: Ruth Beckermann
    Direktor fotografije: Orfeas Skutelis
    Montaža: Dieter Pichler

    Zemlja: Austrija
    Godina: 2018.
    Trajanje: 92'

    Sinopsis

     

    U autoričinu doksu baš i nema puno valcera, iako njezin notorni akter dirigira limenom glazbom. Kako to pokušava naglasiti Beckermann, činjenica da je bivši glavni tajnik UN-a Kurt Waldheim postao predsjednik Austrije, u isti je mah trijumf pervertirane političke retorike i denuncijacija odnosa austrijske nacije prema vlastitoj prošlosti. Zato je autoričina dilema – dokumentirati ili demonstrirati. Prihvatiti određeni stav izravnim sudjelovanjem u političkoj akciji ili dokumentirati taj isti stav i stajati po strani. Ona odabire oboje, igrajući na povijesnu rekonstrukciju i verifikaciju činjenica. Mediji su opisivali Waldheima kao „čovjeka koji se doimao kao da je pokušao zagrliti svoj narod“, iako oni zaboravljaju da je sudjelovao u deportaciji četvrtine stanovništva Soluna i kao pripadnik nacističkih jedinica bio odlikovan od Pavelića za zasluge koje je postigao 1942. u bitci na Kozari, što Beckermann precizno naglašava u svom dokumentarnom eseju. Tu blokadu nacionalne svijesti najbolje ilustrira jedan TV novinar koji se pita, „Što ste u stanju učiniti sa 550 000 registriranih nacista?“ Zato se prošlost u Beckermanninu filmu neprestano vraća, kao proizvod potisnute povijesti i povijesne krivnje. (Dragan Rubeša)

    Životopis redatelja

    Ruth Beckermann rođena je u Beču 1952. godine. Studirala je novinarstvo i povijest umjetnosti. Autoričini filmovi Nach Jerusalem (1991), Jenseits des Krieges (1997) i Homemad(e) (2001) s uspjehom su prikazani na brojnim festivalima. U prethodnom filmu, Die Getraumten (2016), pozabavila se kompleksnim odnosom rumunjskog pjesnika Paula Celana i austrijske spisateljice Ingeborg Bachmann, čiji je otac bio član Nacističke partije. Autoričin najnoviji doks Waldheimov valcer također se vraća avetima nacizma.

    11. Subversive Film Festival (dokumentarna konkurencija)

    Cijena ulaznice je 20 kn, a ulaznice će se moći kupiti od 6. svibnja na festivalskom info pultu u predvorju kina.

    Velika dvorana
    10.5. Četvrtak, 19:00

  • Piazza Vittorio

    21:00, Velika dvorana

    Info

    Redatelj: Abel Ferrara
    Scenarist: Abel Ferrara
    Producent: Andrea de Liberato
    Produkcijska kuća: Enjoy Movies
    Direktor fotografije: Tommaso Borgstrom
    Montaža: Fabio Nunziata

    Zemlja: Italija
    Godina: 2017.
    Trajanje: 82'

    Sinopsis

     

    Na rimskoj Piazzi Vittorio smještenoj par koraka od stanice Termini, svi su stranci. Afrikanci i Afganistanci tu žive i spavaju s beskućnicima. Peruanci i Bolivijci tu se okupljaju kako bi proslavili praznik sunca. Tu je i Senegalac koji konobari u kiosk-kafiću stare Talijanke. Kineskinja vlasnica restorana. I sam Abel Ferrara koji na tom istom trgu živi s partnericom Moldavkom i njihovom kćeri, također je stranac. Kad je njezina majka došla iz Moldavije u Rim, zaposlila se kao kućna pomoćnica. Stranac je i njihov susjed Willem Dafoe, koji se tu doselio prije tri godine sa suprugom redateljicom Giadom Colagrande. Postoji i ona druga strana, koja ne voli „strance“, inkarnirana u članovima ultradesničarske skupine CasaPound. Neki pak s nostalgijom oplakuju stara vremena kad je Claudio Villa pjevao Chitarru Romanu, a Piazza Vittorio bila je velika tržnica. Iako je obližnji park Colle Oppio tada bio još zapušteniji nego danas. „Treba živjeti različitost iskustva, mogućnosti i povijesti“, kaže Dafoe. Ferrarin prosede duboko je human, blizak recentnim radovima Fredericka Wisemana i Claire Simon. Jer, nije važno odakle autorovi akteri dolaze. Važna je osobna borba za preživljavanje koju oni vode u ovom nesigurnom i prekarnom svijetu. (Dragan Rubeša)

    Životopis redatelja

    Abel Ferrara rođen je u New Yorku 1951. godine. Debitantski dugometražni horor The Driller Killer (1979) osigurao mu je kultni status. Autor je remek-djela Kralj New Yorka, Loš poručnik, Kradljivci tijela i Pogreb, snimljenih u suradnji s njegovim vjernim scenaristom Nicholasom St. Johnom. Nedavno je odlučio napustiti SAD i preseliti se u Italiju, gdje snima Mary, Go Go Tales i Pasolinija. Naslov njegova najnovijeg doksa Piazza Vittorio krije njegovu trenutačnu rimsku adresu.

    11. Subversive Film Festival (dokumentarna konkurencija)

    Cijena ulaznice je 20 kn, a ulaznice će se moći kupiti od 6. svibnja na festivalskom info pultu u predvorju kina.

    Velika dvorana
    10.5. Četvrtak, 21:00

Sljedeći
Prethodni

Izdvojeno